PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
I ETAP EDUKACYJNY
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zajęcia komputerowe. Uczeń:
- posługuje się komputerem w podstawowym zakresie;
- posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;
- wyszukuje informacje i korzysta z nich:
- przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe (np. stronę swojej szkoły),
- dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach w określonym zakresie,
- odtwarza animacje i prezentacje multimedialne;
- tworzy teksty i rysunki:
- wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania,
- wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur;
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów:
- wie, że praca przy komputerze męczy wzrok, nadweręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne; wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia,
- ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
II ETAP EDUKACYJNY
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Zajęcia komputerowe. Uczeń:
- Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.
- Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno - komunikacyjnych.
- Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.
- Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
- Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem. Uczeń:
- komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych;
- odczytuje i prawidłowo interpretuje znaczenie komunikatów wysyłanych przez programy;
- prawidłowo zapisuje i przechowuje wyniki swojej pracy w komputerze i na nośnikach elektronicznych, a następnie korzysta z nich;
- korzysta z pomocy dostępnej w programach;
- posługuje się podstawowym słownictwem informatycznym;
- przestrzega podstawowych zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, wyjaśnia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera.
- Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno - komunikacyjnych. Uczeń:
- komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej, stosując podstawowe zasady netykiety;
- korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów (klasowych, szkolnych lub międzyszkolnych) z różnych dziedzin, np. związanych z ekologią, środowiskiem geograficznym, historią lub zagadnie niami dotyczącymi spraw lokalnych.
- Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. Uczeń:
- wyszukuje informacje w różnych źródłach elektronicznych (słowniki, encyklopedie, zbiory biblioteczne, dokumentacje techniczne i zasoby Internetu);
- selekcjonuje, porządkuje i gromadzi znalezione informacje;
- wykorzystuje, stosownie do potrzeb, informacje w różnych formatach;
- opisuje cechy różnych postaci informacji: tekstowej, graficznej, dźwiękowej, audio wizualnej, multimedialnej.
- Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych. Uczeń:
- tworzy rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki (posługuje się kształtami, barwami, przekształcaniem obrazu, fragmentami innych obrazów);
- opracowuje i redaguje teksty (listy, ogłoszenia, zaproszenia, ulotki, wypracowania), stosując podstawowe możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania akapitu i strony, łączy grafikę z tekstem;
- wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia, przedstawia je graficznie i interpretuje;
- przygotowuje proste animacje i prezentacje multimedialne.
- Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Uczeń:
- za pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem na ekranie;
- uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień.
- Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy z różnych dziedzin. Uczeń:
- korzysta z komputera, jego oprogramowania i zasobów elektronicznych (lokalnych i w sieci) do wspomagania i wzbogacania realizacji zagadnień z wybranych przedmiotów;
- korzysta z zasobów (słowników, encyklopedii, sieci Internet) i programów multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z różnych przedmiotów i dziedzin wiedzy.
- Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno - komunikacyjnych do rozwijania swoich zainteresowań, zastosowanie komputer a w życiu codziennym, opisywanie zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu. Uczeń:
- opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu codziennym;
- szanuje prywatność i pracę innych osób;
- przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z korzystaniem z komputera i Internetu, ocenia możliwe zagrożenia.